Żeglarz Posted on 00:12

Jak języka uczą się dzieci, a jak dorośli?

Kwestia poznawania języka angielskiego w gronie dzieci jest bardzo obszerna. Na dzieci bowiem działają różnego typu bodźce, czasami pokrewne jak w przypadku dorosłych. W świetle badaczy, nie znaleziono tylko jednego potwierdzonego narzędzia nauki języka zarówno dla najmłodszych a także dla starszych.

Te same badania podkreślają to, że nie istnieje idealny wiek, żeby rozpocząć indywidualną przygodę z językami obcymi. Natomiast to, które przeszkody lub ułatwienia spotkają nas, biorąc pod uwagę nasze lata, mogą być rozmaite, np. doświadczenie lub to jak nasz mózg przyjmuje i przyswaja naukę.

Przede wszystkim musimy wyłonić dwa najlepiej popularne metody nauki języków obcych – typowe uczenie się, takie jak np. te w podstawówkach i liceach czy na kursie języka, polegające przede wszystkim na poznawaniu słówek a także reguł gramatyki. Kolejna taktyka z kolei to „osłuchanie się” z językiem – jego nauka poprzez zanurzenie się w nim – jest to zadanie, który wrzuca nas na głęboką wodę. Warto nadmienić, że tym sposobem uczymy się także języka polskiego – właśnie przez naukę ze słuchu. Obydwie metody są dopasowane dla dla wszystkich grup wiekowych, ale w opinii badań, lepiej i z większymi postępami uczymy się przy pomocy taktyki numer dwa. Pozwala na bardziej dokładne zapoznanie się z językiem – przede wszystkim w mowie, ale także w piśmie.

Fakty i mity – techniki nauki języka obcego przez najmłodszych i dorosłych 

Powinno się przede wszystkim zapamiętać, że dzieci są subtelne i uległe na podpowiedzi i czynności osób dorosłych, często postrzegają ich za inspiracje, kogoś, kogo należy słuchać. Takie zaufanie, należy godnie spożytkować i pokazać najmłodszym, że nauka języka jest interesująca i przyjemna.

Poniżej przytoczone zostanie parę nadużyć, które są szalenie powszechne, lecz błędne. Czego w takim razie trzeba wystrzegać się w nauce?

1. Nie powinno się mówić do dzieci w języku obcym – to mit! –  wręcz przeciwnie – dziecko w takim wypadku bardziej adaptuje się z otoczeniem. Uczy się dodatkowo komunikacji niewerbalnej między innymi tonu głosu rozmówcy, gestów czy też mimiki twarzy. Język angielski dla najmłodszych ma być przystępnym i przepełniony różnymi formami wchłaniania informacji.

2. Naprawianie błędów wspomaga naukę języka u dzieci – ta zasada nie działa, mimo, że jest niezwykle popularna. Zadaniem nauczyciela jest pochwała postępów dziecka, zwłaszcza kiedy jest nim dziecko, gdyż owe podejście, zachęci maluchów do podejmowania dalszych prób nauki nowego języka. Przecież, gdy dzieci poznają nasz polski język również najpierw popełniają dużo pomyłek a potem, same je poprawiają wraz z upływem lat.

3. Podejście pt. „To już nie ten czas, żeby się teraz zaczynał/zaczynała uczyć nowego języka” – to zdanie, które mamy okazję najczęściej usłyszeć od osób dorosłych. Nie prowadzi ono do niczego dobrego, wręcz przeciwnie, a pomimo to, jest usilnie powtarzane poprzez część społeczeństwa. Nauka to wyzwanie, które pomaga nam się rozwijać umysłowo i ćwiczyć mózg, więc jest wskazane w każdym wieku.

4. Najczęstszy przykład, który jest bardzo skrajny, albo „języka nie można się nauczyć sprawnie, trzeba na to wyznaczyć tysiące godzin” albo w przeciwną stronę „starczy, że będę uczęszczał na angielski Skierniewice raz w tygodniu na godzinę i to pozwoli mi zostać mistrzem angielskiego”. Nie. Ani jedno, a tym bardziej drugie zdanie, nie posiada nic wspólnego ze stanem faktycznym. Złotym środkiem pomiędzy tymi dwoma tezami jest to, aby przykładać się do nauki języka obcego, jednak zachować balans dotyczący pozostałych obowiązków. Rozwój w nauce języka powinniśmy albowiem zauważyć, ćwicząc już 1 godzinę dziennie. Wszystko zależy od tego, ile posiadamy czasu i w jakim ostępie czasowym pragniemy zauważyć efekty. Nie możemy również pokładać całej nadziei w którymkolwiek kursie, ponieważ wszystko wymaga czasu a co najważniejsze – indywidualnego zaangażowania.